Vitamiinit lisäävät hyvinvointia

Monet vitamiinit auttavat hiusten hyvinvoinnissa

Hiustesi hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että saat ruokavaliostasi riittävästi vitamiineja. Proteiini on hiuksille todella tärkeää, minkä vuoksi kannattaa huolehtia siitä, että ruokavalio sisältää kalkkunaa, kanaa, maitotuotteita, kalaa, kananmunia, pähkinöitä sekä palkokasveja. Toinen erityisen tärkeä ravintoaine hiusten kannalta on rauta. Hiustenlähtö saattaa aiheutua raudanpuutteesta. Rautaa saat runsaasti esimerkiksi kanasta, puboy-454633_960_720naisesta lihasta, kalasta, linsseistä, pinaatista, salaatista, kaalista sekä parsakaalista. C-vitamiini tukee raudan imeytymisprosessia.

Päänahan kosteuden kannalta on tärkeää saada ruuasta riittävästi omega 3 –rasvahappoja, joita saa esimerkiksi kalasta, saksanpähkinöistä, kurpitsansiemenistä sekä avokadosta. Päänahka tarvitsee kosteuden lisäksi myös talia voidakseen hyvin. Talintuotannon kannalta A-vitamiini on erittäin tärkeää. Päänahka alkaa hilseillä ja kutista, jos se ei kykene tuottamaan riittävää määrää talia. Samalla vaarana on, että hiuksista tulee kuivat. Keltaiset ja oranssit vihannekset sisältävät runsaasti A-vitamiinia tuottavaa beetakaroteenia. Sinkki ja seleeni ovat myös tärkeitä päänahan hyvinvoinnille, minkä vuoksi kannattaa suosia kananmunia, lihaa, ostereita sekä kokojyvätuotteita.

E-vitamiini auttaa suojelemaan hiuksia auringon vahingollisilta vaikutuksilta, joten pähkinät ovat oiva keino tukea hiusten aurinkosuojausta. Biotiini auttaa ehkäisemään hiusten irtoamista sekä haurastumista. Biotiiniä saa esimerkiksi soijasta, kananmunan keltuaisesta sekä maksasta. Luonnon raaka-aineista on mahdollista tehdä myös erilaisia hoitonaamioita hiuksia varten.

Riittävä vitamiinien saanti näkyy ihon kunnossa

Iho tarvitsee riittävän määrän vitamiineja voidakseen hyvin. Esimerkiksi A-vitamiinin avulla ihon väristä tulee tasainen ja ihosta tulee raikas. B-vitamiinin avulla ihosta ei tule liian rasvainen. Myös näppylöitä muodostuu iholle vähemmän, kun kehosi saa riittävästi B-vitamiinia. Samalla B-vitamiini auttaa vahvistamaan ihoa.

C-vitamiinin avulla voidaan ehkäistä haavojen, arpien ja mustelmien syntyä. C-vitamiini auttaa myös tukemaan kollageenituotantoa. D-vitamiinia iho tarvitsee pysyäkseen riittävän kosteana ja E-vitamiini voi auttaa erilaisia palovammoja, tulehduksia, arpia sekä ihoärsytystä niiden paranemisprosessissa. E-vitamiini on tunnettu myös antioksidanttisista ominaisuuksistaan, joten se voi myös auttaa ihoa suojautumaan erilaisilta vaurioilta. Lisäksi se on oiva apukeino hilseilevälle ja kuivalle iholle. K-vitamiini auttaa ehkäisemään tummia silmänalusia, jotka ovat meille monelle valitettavan tuttu näky peilistä aamuisin vastaan tuijottavassa peilikuvassamme.

Vitamiineilla oma hyvinvointi nousuun!

Jos haluat lisätietoja siitä, mitä erilaiset vitamiinit ovat ja miten ne voivat auttaa sinua voimaan nykyistä paremmin, kannattaa vierailla netistä löytyvillä informatiivisilla sivuilla, joiden avulla voit löytää juuri itsellesi parhaimmat vitamiinit. Kannattaa tutustua monipuolisesti vitamiinien tarjoamiin hyötyihin ja myös niiden mahdollisesti sisältämiin haittavaikutuksiin, samoin kuin oikeaan annoskokoon. Tämä on oiva askel kohti hyvinvointia!