Proteiini on kuntoilijan ja laihduttajan ravintolisä

Proteiinit ovat valkuaisaineita, jotka rakentuvat aminohapoista. Proteiinit suojaavat meitä ja antavat tarvittaessa myös energiaa, mutta niiden tärkein tehtävä on kuitenkin toimia kudosten rakennusaineina. Ihmiselle välttämättömiä aminohappoja on yhdeksän ja nämä kaikki tulee saada ravinnon kautta, koska elimistö ei kykene valmistamaan niitä itse. Proteiinia voi saada riittävästi monipuolisen ravinnon avulla: proteiinia on niin eläinkunnan tuotteissa kuin kasvikunnan tuotteissakin. Suurimpia proteiinin lähteitä ovat liha, kala, kana, kanamuna ja maitotuotteet. Pähkinät, siemenet, viljavalmisteet ja palkokasvit sisältävät myös runsaasti proteiineja. Elimistö ei pysty säilömään proteiinia, joten proteiineja ei voi tankata etukäteen, eikä niitä kannata syödä hillittömiä määriä kerralla. Tasainen proteiinin saanti onkin tehokkain keino ottaa suurin hyöty irti näistä tärkeistä aineista.

Proteiinit pitävät nälän loitolla

Proteiinit ovat oiva ravintolisä laihduttajalle, koska ne pitävät pitkään kylläisenä. Lisäksi laihduttaja ei nälissään sorru tekemään huonoja ruokavalintoja ja painonhallinta on näin helpompaa. Proteiinin käyttö ravintolisänä laihdutuksen aikana auttaa myös siihen, että lihakset eivät pääse katoamaan. Laihdutus kannattaakin pitää maltillisena, ettei elimistö käytä lihasproteiinia energiaksi. Yleensä monipuolinen ruokavalio takaa riittävän proteiinin saannin, esimerkiksi 70-kiloinen tarvitsee proteiinia enimmillään 140 g/vrk. Laihduttajien kannattaakin suosia valmiita proteiinituotteita erityisesti välipalojen yhteydessä, koska ne auttavat kehoa toimimaan tasaisesti pitkin päivää, eikä energiatasot pääse laskemaan. Kaupoissa ja kahviloissa on runsaasti tarjolla makeita ja hiilihydraattipitoisia välipaloja, jotka laihduttajan kannattaakin vaihtaa proteiinituotteisiin. Proteiinituotteita on tänä päivänä hyvin tarjolla jokaisessa ruokakaupassa, joten proteiinia on saatavilla monen makuisena ja eri muodoissa.

Proteiini on hyväksi sekä urheilijoille, että laihduttajille.

Proteiini pitää nälän loitolla ja tukee lihasten palautumista sekä kehittymistä.

Proteiini on kuntoilijan kaveri

Kuntoilija tarvitsee proteiinia jonkin verran enemmän kuin tavallinen tallaaja. Kuntoilijoille onkin hyvin tarjolla erilaisia proteiinituotteita, esimerkiksi Star Nutriotinin Whey-80. Proteiini auttaa ylläpitämään ja kasvattamaan lihasmassaa, joten se on tehokas ravintolisä kuntoilijalle. Kuntoilijan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota siihen, milloin syö proteiininsa: heti suorituksen jälkeen nautittu proteiinilisä aloittaa nopeasti lihasten palautumisen ja auttaa lihasta kehittymään. Ruokailu kannattaa myös ajoittaa aika lähelle liikuntasuoritusta, jotta elimistö saa ravintoaineista kaiken hyödyn irti. Vaalea liha, kuten kana sisältää laadukasta proteiinia ja sopivasti rasvaa ja se sopiikin hyvin ruoaksi kuntoilun jälkeen. Proteiinipitoinen ateria tai proteiinilisä heti suorituksen jälkeen ehkäisee myös lihasten kipeytymistä.