Palautusjuomat auttavat treenistä palautumiseen

Runsaasti proteiinia sisältävät palautusjuomat voivat auttaa kasvattamaan lihaksia

Laadukkaat ja runsaasti proteiinia sisältävät palautusjuomat auttavat kasvattamaan lihaksia. Proteiinijuomat toimivat erityisen tehokkaasti nuorten treenaajien kohdalla.

Millaisia vaikutuksia laadukkailla ja runsaasti proteiinia sisältävillä palautusjuomilla on?

Laadukkaita aminohappoja sekä runsaasti proteiinia sisältävät palautusjuomat tehostavat harjoittelun aikaansaamaa cereal-898073_960_720vastetta. Ne myös auttavat urheilijaa palautumaan harjoittelun aiheuttamasta rasituksesta tavallista nopeammin. Tämä antaa urheilijalle mahdollisuuden aloittaa seuraava treenikerta normaalia lyhyemmän lepoajan jälkeen. Palautusjuoman avulla urheilija saa myös mahdollisuuden tavallista kovempaan treenaamiseen ilman, että hänen tarvitsee huolehtia stressioireista tai ylikunto-oireista. Maidon sisältämä heraproteiini on erittäin tehokasta palautusjuomakäytössä. Myös äidinmaito sisältää runsaasti heraa, joten sitä voidaan pitää erittäin luonnonmukaisena ravinteena.

Fysiologisten vaikutusten lisäksi palautusjuomasta saattaa olla myös psykologista hyötyä, joka liittyy siihen, että palautusjuomien runsaan mainostamisen vuoksi urheilija usein uskoo itsekin juomasta olevan hyötyä. Osalla tämä lisää treenimotivaatiota ja saa kenties kiinnittämään aikaisempaa suurempaa huomiota omaan ruokavalioon laajemmassakin mittakaavassa.

Hiilihydraattien merkitys palautusjuomissa

Proteiinien lisäksi myös hiilihydraatteihin kannattaa kiinnittää huomiota palautusjuomaa valittaessa. Erityisen tärkeää tämä on sellaisissa tilanteissa, joissa halutaan, että lihasmassa kasvaa maksimaalisella tavalla kovan treenin jälkeen. Hiilihydraatit ovat tärkeitä myös kasvatettaessa lihasten voimaa tai pyrittäessä palauttamaan lihakset mahdollisimman tehokkaalla tavalla kovan treenin jälkeen. Hiilihydraatista on suurta hyötyä myös sellaisissa tilanteissa, joissa seuraavaan samoja lihasryhmiä treenaavaan harjoittelukertaan on lyhyt aika eli kun seuraava tällainen harjoittelukerta on yhden tai kahden vuorokauden sisällä.

Hiilihydraattipitoisten palautusjuomien käyttö on erityisen perusteltua, jos päätavoitteesi ei ole laihdutus tai kiinteytyminen. Lisäksi hiilihydraattipitoinen juoma auttaa erityisen paljon tilanteissa, joissa hiilihydraattipitoisten aterioiden väliin jää muutoin turhan pitkiä aikoja. Palautusjuomaa valitessasi sinun tuleekin ottaa huomioon omat yksilölliset ominaisuutesi, treenin laatu sekä omat tavoitteesi.

Palautusjuomat ovat helppo tapa turvata olennaisten ravinteiden saanti heti treenaamisen jälkeen

Palautusjuomapulloa on näppärämpää kantaa treenikassissa mukana kuin täysipainoista ateriaa – tästä syystä palautusjuomat ovatkin oivallinen tapa huolehtia olennaisten ravinteiden saannista heti treenin päättymisen jälkeen. Palautusjuomien käyttöä puoltaa myös se, että treenin jälkeen on hyvä nauttia nesteitä ja palautusjuomat ovat nimenomaan nestemäisessä muodossa.

Palautusjuomista potkua palautumiseen!

Asiantuntevista kannanotoistaan tunnettu Kuningaskuluttaja on kirjoittanut mielenkiintoisen artikkelin palautusjuomista ja niiden hyödyistä. Jutussa on pureuduttu myös aiheeseen liittyvään tieteelliseen tutkimukseen. Halutessasi puolueetonta tietoa palautusjuomien hyötyihin liittyen, kannattaa vierailla myös näillä sivuilla. Kuningaskuluttajan jutusta selviää esimerkiksi, että erityisesti kuntosaliharrastajat suosivat palautusjuomia. Kannattaa lukea koko juttu ja ottaa selvää siitä, mihin tulokseen Kuningaskuluttaja tuli palautusjuomien hyödyistä.