Laihdutusbuumi tulee joulun jälkeen

Moni lupaa itselleen uudenvuodenlupauksena kuntoremontin

Joulun jälkeinen laihdutusinto on Suomessa niin yleistä, että puhutaan jopa joulun jälkeisestä laihdutusbuumista. Moni tuntuu päättävän, että aloittaa kuntoremontin uuden vuoden kunniaksi ja saattaa jopa luvata tämän itselleen uudenvuodenlupauksena.Moni tuntuu olevan sitä mieltä, että jouluna saa vielä herkutella mielin määrin, mutta heti uuden vuoden alkaessa on tarkoitus aloittaa herkkujen rajoittaminen.

Laihduttaminen on pitkäjänteistä puuhaa!

Laihduttaminen on kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä vaativaa puuhaa eikä pysyviä tuloksia yleensä saavuteta hetkessä. Tästä syystä erilaiset laihdutusvinkit tulevat laihduttajalle tarpeeseen. On hyödyllistä lukea toisten laihduttajien onnistuneista laihdutuskokemuksista ja poimia näistä vinkkejä myös omaan laihdutusurakkaan. Jo pienilläkin arjen teoilla ja valinnoilla voit vaikuttaa yllättävän paljon laihdutustulokseesi, kunhan tiedät mitä olet tekemässä!

Muutamia laihdutusvinkkejä

Liikuntaharrastuksen aloittaminen auttaa kuluttamaan kaloreita, mutta myöskään hyötyliikuntaa ei kannata ylenkatsoa. Työmatkojen kulkeminen mahdollisuuksien mukaan joko pyöräillen tai kävellen on oivallista hyötyliikuntaa, joka kohottaa kunnon lisäksi myös mieltä. Myös aamu- tai iltalenkin voi ottaa osaksi omaa luonnollista arkirutiinia.

Dieettien kanssa maltti on valttia, eikä periksi kannata antaa aivan dieetin alkumetreillä. Usein hitaasti saavutetut laihdutustulokset ovat pysyvämpiä kuin pikaisella painonpudotuksella saavutetut.

Vettä tulee juoda riittävästi ja tasaisesti, mutta sokeria sisältäviä juomia tulee välttää. Kasviksia kannattaa lisätä lautaselle ja suosia muutenkin sellaisia kasvisruokia, jotka sisältävät vain vähän rasvaa. Lautaselle kannattaa annostella reilusti salaattia ja ruokavalinnoissa kannattaa suosia rasvattomia vaihtoehtoja. Tietyt kasvikset, kuten persilja, auttavat nesteenpoistossa.

Rasvaiset perunalastut voi korvata vaikkapa porkkanatikuilla tai juureksista leikatuilla lastuilla. Kuitujen riittävä saanti on tärkeää laihdutettaessa, joten niitä voi lisätä vaikkapa viilin joukkoon. Veteen tehty kaurapuuro on oivallinen laihduttajan aamupalavalinta. VBarbell_Group_Fitness_Classalkoinen riisi sekä peruna sisältävät suuren määrän hiilihydraattia, joten niiden syömistä kannattaa vähentää laihdutettaessa. Sama koskee vaaleaa leipää.

Hyvien yöunien on todettu vaikuttavan siihen, että herkuttelutarve on vähäisempää kuin väsyneenä. Joillekin laihduttajille toimiva vinkki on pitää ruokapäiväkirjaa, johon kirjoitetaan kaikki päivän aikana syöty ruoka ylös. Näin on helpompi kiinnittää huomiota omaan ruokavalioon. Tarvittaessa voit punnita syömäsi ruokamäärät ja laskea niiden sisältämät kalorit.

Jos tykkäät katsella televisiota, voi olla hyvä idea käyttää tämä aika hyödyksi kuntopyöräilemällä samanaikaisesti. Passiivisesta sohvalla makoilusta tulee näin aktiivinen liikuntahetki eikä lempisarjaakaan tarvitse jättää väliin. Sauvakävely on harrastus, johon kykenee monenkuntoinen laihduttaja, ja jossa sauvat tehostavat kävelyä. Keitetyssä sekä grillatussa ruuassa on vähemmän rasvaa kuin paistetussa, joten kannattaa suosia tällaisia ruokia ja ruuanvalmistustapoja paistamisen sijaan.